خلق کتاب به چه معناست؟
چنانچه یک مطلب یا تصویر برای چاپ شدن به صورت کتاب انجام گیرد به آن خلق کتاب میگوئیم. یعنی داستان و تصاویر به شکلی صورت گرفته است که امکان چاپ شدن به شکل کتاب را داشته باشد. برای روزنامه، مجله یا فضای مجازی، شاید کشیدن یک نقاشی یا تصویر برای یک مطلب کافی باشد اما برای کتاب این تعداد کافی نیست. خود مطلب هم ممکن است فرق داشته باشد. داستانی که برای کتاب انتخاب میشود به طور معمول باید برای زمانهای دیگر هم قابل خواندن باشد و فقط مناسب یک زمان خاص نباشد.
بچهها در مرحله دوم جشنواره کتآب، با کمک مربیان و اساتید آشنا و با تجربه در زمینه کتاب کودک و نوجوان دست به خلق کتاب میزنند. خلق کتاب همانطور که گفته شد فقط تبدیل مطالب و تصاویر به شکل کتاب نیست بلکه برای کتاب شدن، خلقِ دوباره میشود. برگزیدگان داستاننویسی، داستانهای خود را با کمک اساتید در کارگاهها بازنویسی میکنند. برگزیدگان نقاشی، مقدمات تصویرگری برای خلق کتاب را در کارگاهها فرامیگیرند و بعد از آماده شدن داستانها، شروع به تصویرگری برای آنها میکنند. برگزیدگان عکاسی، با متنهایی که از سوی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در اختیارشان گذاشته میشود، کتابعکس خود را خلق میکنند.
نکتههای مهم برای جلوگیری از آسیبهای «خلق کتاب»
شاید با خود فکر کنید خلق کتاب مگر آسیب هم برای کودکان و نوجوانان ممکن است داشته باشد. مجموعه «نشر وَرتا» و «کتاب خودم» از سال 1394 به شکلی پژوهشمحور این فعالیت را برای کودکان و نوجوانان آغاز کرده و به طور همزمان فایدهها و آسیبهای احتمالی را که ممکن است برای بچهها داشته باشد مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. این پژوهشها با گسترده شدن نشر آثار بچهها همچنان ادامه دارد و شما میتوانید با مراجعه به سایت و یا صفحه کتاب خودم، مصاحبهها و پژوهشهای انجام شده با خبرگان این حوزه را ببینید و بخوانید. فایدههای انتشار آثار بچهها به صورت کتاب، بسیار است که بیش از هر چیز ما جنبه رشد خلاق و تعامل ارتباطی آن را هدف گرفتهایم. یعنی بچهها با انجام این فعالیت میتوانند خلاقیتهای بیانی خود را شکوفا کنند و مهم تر از همه اینکه به وسیله رسانه کتاب با بچههای دیگر آشنا شوند و ارتباط پیدا کنند. آسیبها چه میتواند باشد:
فخرفروشی و تمایزطلبی: هدف از انتشار آثار بچهها ارتباط بیشتر آنها با هم است. شوربختانه برخی از والدین با گفتن برخی جملات مانند اینکه «تو با بچههای دیگه فرق داری چون تو کتاب چاپ کردی»، آرزوی بچهها برای بیان دغدغهها، حرفها و خیالهایشان را به مسیری اشتباه و آسیبزا میبرند.
انجام کار از روی آثار دیگر یا با دخالت بزرگسالان: یکی از فایدههای اساسی انتشار کتاب بچهها، رشد خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس در آنهاست. بچهها با خواندن کتابهایی که توسط بچههای دیگر و با توانایی و مهارت خود آنها انجام شده، این پیام را دریافت میکنند که آثاری که توسط خودشان خلق میشود، ارزشمند است و میتوانند آن را با هم به اشتراک بگذارند. بدبختانه، برخی از والدین ناآگاه یا کمآگاه و یا حتی آگاه، ولی تشنه جایزه و برنده شدن، بچهها را به این مسیر میکشانند که برای دیده شدن کارشان باید از روی آثار دیگری که برنده شدهاند الگوبرداری کنند یا اجازه هر دخالتی را به آنها در مسیر خلق اثر بدهند. این رویه، اثر بسیار مخربی بر اعتماد به نفس و خلاقیت بچهها دارد.
کتاب بچهها برای جلب توجه بزرگسالان: هدف از انتشار آثار بچهها، ارتباط خود آنها با هم است. در اینجا باز هم ناآگاهی بزرگترها میتواند فرصت را تبدیل به آسیب کند. تکرار زیاد جملاتی مانند «خاله، عمو، دایی… ببین چه کتابی چاپ کرده» و معرفی بزرگترها به عنوان مخاطب اصلی کتاب، بچهها را از مسیر ارتباط با همسن و سالهایشان جدا میکند، با تحسینهای بیاندازه بزرگترها، توهم بیعیب بودن را برایشان ایجاد میکند و در نهایت هدف حاشیهای جلب توجه بزرگترها، جایگزین تعامل ارتباطی آنها با بچههای دیگر میشود.
اهمیت این آسیبها باعث شده، بسیاری از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان چاپ و انتشار کتاب بچهها را چندان صلاح ندانند. با این حال، مجموعه نشر وَرتا و کتاب خودم با ایجاد راهکارهایی چون «امکانِ داشتن کتابواره برای همه بچهها برای جلوگیری از فخرفروشی با کتاب»، «چاپ آثار خطخطی و اصیل بچهها» و «تشویق آنها به خواندن کتابهای همدیگر» سعی کرده است، این فرصت را برای بچهها فراهم کند که با کمترین آسیب، آثار خود را در قالب کتاب به چاپ برسانند.
در کنار خواهش برای رعایت موارد بالا توسط شرکتکنندگان مرحله دوم، باید به اطلاع برسانیم که جشنواره کتآب، در رعایت موارد بالا، طبق قوانین اعلام شدهاش، بسیار جدی است و در هر زمان و مرحلهای که اصالت آثار از نظر جشنواره با پرسش مواجه شود یا رفتار شرکتکننده و افراد مربوط به او شامل آسیبهای یاد شده باشد، بدون هرگونه چشمپوشی از روند جشنواره حذف خواهند شد.
زمانبدی و مهلت انجام
به خاطر امتحانهای بچهها، برگزاری کارگاهها به بعد از 15 خرداد منتقل شد. زمانبدی در نظر گرفته شده برای کارگاههای خلق کتاب به شرح زیر است:
– تشکیل کارگروههای داستاننویسی با حضور برگزیدگان داستاننویسی و استاد محترم- از 16 خرداد تا 7 تیر (شامل اصلاح داستانها و تایید نهایی استاد محترم)
– تشکیل کارگروههای تصویرگری با همراهی آقای رضا مکتبی، خانم زهرا کبیری و مربیان بومی از 16 خرداد تا 7 تیر (شامل طرحزنی شخصیتها، فضاسازی، آشنایی با تصویرگری کتاب)
– تشکیل کارگروههای 2 نفره خلق کتاب شامل 2 نفر شرکتکننده (داستاننویس و تصویرگر) / با حضور استاد داور / آقای مکتبی یا خانم کبیری / مربی بومی- از 7 تیر تا 1 مرداد
– تشکیل کارگروه عکاسی با حضور برگزیدگان عکاسی، آقای آرش گودرزی و کارشناس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برای خلق کتابعکس- از 16 خرداد تا 1 مرداد
– بارگذاری آثار به صورت کتاب الکترونیک در سایت از 1 مرداد تا 15 مرداد/ همزمان با فراخوان و پخش تیزر برای مسابقه کتابخوانی و جذب داوران کودک و نوجوان (در صورت اتمام و ارسال زودتر آثار ، مرحله کتابخوانی قابل انتقال به 1 مرداد تا 15 مرداد است)
– شروع مسابقه کتابخوانی و داوری کودکان و نوجوانان از 15 مرداد تا 1 شهریور
– اعلام نتایج و برگزیدگان نهایی در هفته اول شهریور
کارگاه خلق کتاب:
مرحله خلق کتاب، به صورت کارگاهی و زیر نظر اساتید و ناظران جشنواره انجام میشود. اطلاع از فرآیند خلق اثر و اصالت آن ضروری است.
در برگزای کارگاه خلق کتاب از مربیان بومی بچهها نیز دعوت به همکاری خواهد شد و نام آنان به عنوان تسهیلگر در شناسنامه کتابها درج خواهد گردید. در صورت نبود مربی بومی، بچهها میتوانند از همراهی تسهیلگران جشنواره به صورت مجازی استفاده کنند.
جوایز و نحوه داوری آثار
برگزیدگان مرحله اول، یک بسته خلق کتاب (بسته خلق کتاب فرفره) به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد. این بسته شامل 2 نسخه چاپی از کتاب خلق شده توسط گروه 2 نفره داستاننویس و تصویرگر است که به هرکدام از آنها یک جلد از کتابشان تقدیم میشود.
داوری آثار مرحله دوم توسط داوران کودک و نوجوان انجام خواهد شد. تعداد قابل توجهی از بچهها طی یک مسابقه کتابخوانی، کتابهای خلق شده به دست برگزیدگان مرحله اول را خوانده و درباره آنها نظر و امتیاز خواهند داد. در نهایت برندگان نهایی با جمعبندی نظرات و امتیازهای داوران کودک و نوجوان مشخص خواهند شد. به 3 تا 5 اثر برگزیده جایزههایی تعلق خواهد گرفت و در صورت تایید نهایی توسط اساتید به صورت رسمی به چاپ خواهند رسید.
لازم به گفتن است که داوران کودک و نوجوان با ثبت نام، مصاحبه و برگزاری جلسه آشنایی با معیارهای نقد آثار خلق شده به دست کودکان و نوجوانان انتخاب خواهند شد. پراکندگی جغرافیایی و عدم آشنایی نزدیک با خالقان کتاب نیز از مبناهای انتخاب جمع داوران کودک و نوجوان است.